Réseaux sociaux et vie privée

Un très bon article compilant de nombreux témoignages de gens qui ont contribué à créer les réseaux sociaux/grandes entreprises du numerique (Google, Twitter, Facebook, Reddit…) et qui s’en mordent les doigts maintenant au vu de l’ampleur que le manque de respect à la vie privée, le lavage de cerveau par la publicité ciblée ou la propagande ont pris.

Bon l’article est en anglais…et long!

1 J'aime

Dans la partie finale de l’article, où sont présentés les regrets, j’aime bien la citation de Sean Parker, toujours au sujet des réseaux sociaux:

"It’s a social-validation feedback loop … exactly the kind of thing that a hacker like myself would come up with, because you’re exploiting a vulnerability in human psychology. The inventors, creators — it’s me, it’s Mark [Zuckerberg], it’s Kevin Systrom on Instagram, it’s all of these people — understood this consciously. And we did it anyway.” —Sean Parker, first president of Facebook

Une exploitation conscience donc d’une faille psychologique.

Et dans la section, les choses qui ont ruiné internet, le bouton like (hein discourse😉):

The “like” button (2009)
Initially known as the “awesome” button, the icon was designed to unleash a wave of positivity online. But its addictive properties became so troubling that one of its creators, Leah Pearlman, has since renounced it. “Do you know that episode of Black Mirror where everyone is obsessed with likes?” she told Vice last year. “I suddenly felt terrified of becoming those people — as well as thinking I’d created that environment for everyone else.”

1 J'aime